dinsdag 4 maart 2014

Even wat anders


Ik had nog nooit met gesso gewerkt maar wilde dat ook graag eens proberen. Ik had nog een pakje bijzonder mooie servetten liggen die ik daarvoor ook mooi kon gebruiken. Ik heb een sigarenkistje wit gemaakt met gesso, motieven uit servetten geknipt en alleen het bovenste laagje van de servet opgeplakt met matte varnish (lak).


Binnenkant ook opgeleukt.


Nu is alleen het deksel een beetje krom getrokken zodat het doosje niet meer dicht kan. 

Dus dat weten we dan ook weer voor de volgende keer. Ik heb nog andere sigarenkistjes waar het denk ik wel goed mee gaat. Die dekseltjes zijn wat dikker.

Nagekomen bericht: manlief heeft inmiddels gezorgd dat het deksel weer dicht kan. Zachtjes met een hamer op het krammetje slaan en dan het deksel een tijdje dicht laten zitten schijnt de truc te zijn. Ik zeg maar zo: vraag maar niet te lang hoe het kan, maar geniet er van. 

11 opmerkingen:

  1. Het is toch nog heel mooi hoor.
    Gr, M-J.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er mooi uit. Mooi servetten had jij er liggen, kan je goed mee aan de slag en creatief mee uiten.

    Ook ik heb nog gesso staan en wat servetten liggen eens kijken wat ik ermee kan gaan doen. Leuk idee!

    Weet je ook waarom het krom is gaan staan?

    Lieve groetjes Debby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik denk door het vocht in gesso en omdat de bovenkant van het sigarenkistje maar van dun hout is. Ik ben benieuwd wat jij gaat maken.

      Verwijderen
  3. Ken ik niet gesso, maar het resultaat is toch mooi. Misschien als alles goed is opgedroogd, dat je kistje wel in orde komt.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bardzo ładne pudełko! :) Pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het ziet er zeker leuk uit. Ik ken gesso niet, maar het resultaat mag er zeker zijn X

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is gesso? Nog nooit van gehoord... ben het gaan googlen. Lijkt op poeder dat je met water moet aanlengen tot verf? Wat is er speciaal aan die gesso? Het is wel schitterend wat je maakte! Prachtig gewoon! Ben alvast benieuwd naar je volgende sigarendoosjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi hoi, mooi geworden! Even iets over die gesso en het kromtrekken... ja dat klopt, gesso heeft die neiging, net als allerlei andere middelen zoals gel medium. Omdat het in het materiaal trekt en het 't materiaal oprekt. Wat ik vaak doe als ik wat dunner materiaal van een laagje gesso voorzie, dan laat ik het eerst even een beetje opdrogen zodat het niet meer afgeeft (föhn gebruiken versnelt dit) en daarna leg ik het onder een zware stapel boeken. Tijdje (paar uur doe ik meestal) laten liggen totdat de gesso echt helemaal ingetrokken is en dan trekt het niet meer krom. Ook kan het helpen om beide kanten van gesso te voorzien.
    Liefs en fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen